+36 62/548-960 szegedi.fekete.iskola@gmail.com 6729 Szeged, Postás u. 1-3.

 

AZ ISKOLÁNKRÓL

A Szegedi Fekete István Általános Iskola kertvárosi környezetben, a Kecskés lakótelepen, óriás fákkal körülvéve, kiváló levegőjű környezetben található.

Az intézmény fenntartója és működtetője a Szegedi Tankerület Központ.

Az iskola 1964-ben nyitotta meg kapuit, 2 szintes, tágas, világos épületben. 10 tanteremben folyik oktató munka. Az iskolához tágas könyvtár, sportudvar, műfüves focipálya, játszótér és játszóudvar is tartozik.

Az iskola rendelkezik az oktatáshoz szükséges audiovizuális technikai eszközökkel, szemléltetőeszközökkel és könyvtári állománnyal.

Az elmúlt években megújult a tornatermünk, a tantermek padozata, az egész épület villanyhálózata, számítógépparkunk az informatika teremben és a könyvtárban. Sor került a nyílászárók részleges cseréjére és műfüves focipálya építésére.

A nevelőtestület létszáma jelenleg 28 fő, 5 fő nevelői munkát segítő és 8 fő technikai dolgozó. Az elmúlt években az iskolából távozó pedagógusok helyére jól képzett, lelkes, többnyire fiatal pedagógusokat vettünk fel. A nevelőtestület felfrissült, másokra is kiható jókedv, folyamatos tenni akarás, pozitív gondolkodás jellemzi. Így az iskola a régi jó hagyományok megtartásával, de megújult értékrenddel és arculattal várja a gyerekeket.

Elkötelezettek vagyunk a pedagógus és tanuló közötti harmonikus kapcsolat iránt, intézményünkben őszinte és bizalommal teli légkört és jól működő közösségi életet alakítunk ki. Kulturált magatartásra neveljük tanítványainkat, toleranciára épülő személyiségfejlesztés, tehetséggondozás és felzárkóztatás, a tanuláshoz, tudáshoz való pozitív viszony kialakítása jellemzi munkánkat. Ennek elősegítése érdekében a következő címeket szereztük meg: Akkreditált kiváló Tehetségpont, Ökoiskola, Boldog Iskola, Minősített referenciaintézmény. Munkánkat ezek szellemében végezzük.

Az iskola szakos ellátottsága jó. A nevelőtestület minden tagja rendelkezik a munkaköre ellátásához szükséges felsőfokú végzettséggel. A pedagógusok közül 12 fő rendelkezik egyetemi diplomával, 6 fő szakvizsgázott. Jelenleg az iskola pedagógusai közül 5 fő mesterpedagógus, 7-en pedagógus I, 6-an pedagógus II fokozatban vannak és 2  kolléga gyakornok. Munkánkat egy konduktor, egy fejlesztőpedagógus, egy iskolai szociális segítő, gyógypedagógusok, utazó logopédus, egy pszichológus és egy rendszergazda segíti.

Az iskolánkban működő 5 munkaközösség éves munkaterv alapján végzi munkáját.

Az általános iskolai tanulócsoportok száma 10. Az egy tanulócsoportra jutó átlagos tanulólétszám 23 fő. Egy csoport a mozgásukban akadályozott gyerekeket segíti.

Nyitottak vagyunk az új pedagógiai módszerekre, rugalmasan alkalmazkodunk a tanügyi elvárásokhoz.

            A tanulási feltételek és lehetőségek fejlesztésével, a Komplex Alapprogram bevezetésével, a digitális technológiával támogatott oktatási módszerek használatával arra törekszünk, hogy minden tanuló olyan ismeretekre, alapkészségekre tegyen szert, amelynek birtokában képessé válik tanulmányait a kívánt középiskolában folytatni. Fontos, hogy a diákjaink, harmonikus környezetben nevelkedve, kiegyensúlyozott, a felnőttek világában is boldogulni tudó, fogékony emberekké váljanak, megtanulják az élethosszig tartó tanulás képességét és fontosságát.

Iskolánk gyermekközpontú intézmény, de egyúttal tanulásra ösztönző hely is, ahol a tanulók képességeiknek, érdeklődésüknek, személyiségüknek megfelelően tanulhatnak. Az intézményi rendszer, a személyi és tárgyi feltételek biztosítják a tanulók biztonságát, az életkoruknak megfelelő tudás megszerzését, a folyamatos és eredményes együttműködést a szülőkkel, más iskolákkal, gyermekvédelmi szervezetekkel és társintézményekkel.

Célunk testileg és lelkileg egészséges, harmonikus, kiegyensúlyozott, a felnőttek világában is boldogulni tudó, az iskolához, a közösséghez, a hazához erősen kötődő ember nevelése. A modern, digitális környezet megteremtésével, és a gazdasági-pénzügyi alapismeretek megismertetésével olyan innovatív iskolát működtetünk, ahol egyaránt jelen van a hagyományok tisztelete, a helyi tradíciók és a fenntartható fejlődés iránti elkötelezettség és az élethosszig tartó tanulás iránti nyitottság névadónk, Fekete István szellemiségének megfelelően.

Alsó tagozaton egész napos munkaformában végezzük a feladatokat, melynek programja szerint az alsó tagozat első két évében a jelentős egyéni különbségek pedagógiai kezelését tartjuk szem előtt. Az alsó tagozat harmadik és negyedik osztályában erőteljesebbé válnak az iskolai elvárások által meghatározott tanítási-tanulási folyamatok.

Programunk képzésének tartalma, az óraszámok megfelelnek az új NAT, illetve a kerettantervi elvárásoknak. Nem mást, hanem másképp tanítunk! Gazdag tevékenységtárat és differenciált képességfejlesztést biztosítunk. Olyan szervezeti formát alkalmazunk, melyben egységes folyamattá alakul az oktatás és nevelés.

Az egész napra tervezett szabadsávos óraterv szerves része az iskolai programnak.

A nap szakaszolása: beszélgető kör, intenzív tanulási szakasz, értékelés, szabadsáv, ismétlősáv, korrekció, szabadidő.

A tanórák egész napra történő eloszlása lehetővé teszi az egyenletes terhelést, a tanórák közé hosszabb pihenések beiktatásával.

Délutánra maradnak a kézműves, mozgásos foglalkozások, de ekkor történik az egyéni felkészülés, a gyakorlás is. Nagy súlyt fektetünk a kézműves, a művészeti, zenei tevékenységekre, a sportra, a játékra, a szabadidő hasznos eltöltésére. Az egész napos rendszer lehetővé teszi a folyamatos felzárkóztatást, a tehetséggondozást.

Kiemelt célok: a képességek kiemelt fejlesztése, az ismereteket tapasztalás útján szerezzék a gyerekek, alapvető társas, magatartási és munkaszokások kifejlesztése, egészséges önkép, pozitív életszemlélet kialakítása, az egészséges, kulturált életmód szokásainak kialakítása, a képességeknek megfelelő önálló tanulási szokások kialakítása, tehetségek felismerése, tehetségek tudatos gondozása, a személyiség sokoldalú fejlesztése, a szabadidő örömteli eltöltése, egészséges életmód kialakítása, testi-lelki egészség, mint érték elfogadása.

A diákok magatartása, neveltségi szintje, szorgalma, munkához való hozzáállása jónak mondható. Eredményesen vesznek részt a városi és az országos tanulmányi, képzőművészeti és sportversenyeken, pályázatokon. Végzős tanulóink megközelítőleg egyenlő arányban mennek a különböző iskolatípusokba.

Iskolánkban a nevelést és az oktatást egységként kezeljük. Tanórákon kiemelt szerepet kap a tanulás tanítása. Differenciált, egyénre szabott oktatás segíti a tehetséggondozást és a felzárkóztatást, az önkifejezést, ezzel is sikerélményt biztosítva a gyermekek számára. Célunk, a gyerekek segítése abban, hogy a legtöbbet hozzák ki magukból.

Mivel tudjuk, hogy a gyermekek legfőbb tevékenysége a játék, a modern pedagógia játékos elemeit beépítjük a tanórák menetébe. Az életszerű helyzet, a játékos forma oldja a belső feszültségeket, segíti az önkifejezést, sikerélményt biztosít a gyermekek számára. Szeretetteljes bánásmóddal fordulunk tanítványaink felé, családias hangulatot alakítunk ki, melynek alapja a bizalom

Tanulócsoportjaink heterogének (ez tudatos döntés eredménye, ugyanis a mindennapi életben sem egy elszigetelt, homogén környezet veszi körül a gyermekeket), ezáltal kialakul reális önértékelésük, egészséges önbizalmuk, megtapasztalják a segítségnyújtás, az adni és kapni örömét. Éppen azért, mert különböző adottságú gyerekekkel dolgozunk, differenciált, egyénre szabott oktatást alkalmazunk, ami segíti a felzárkóztatást, hatékonyabbá teszi a tehetséggondozást.

Mai világunkban a mindennapi élet számtalan olyan helyzetet teremt, amelyben nyelvtudás nélkül nem, vagy csak alig lehet boldogulni, ezért az idegen nyelvek tanítása, legalább egy idegen nyelv biztos tudása ma már létszükséglet. Az angol nyelv tanítását első osztályban kezdjük, melyre később fokozatos terheléssel, óraszámemeléssel épül a felső tagozat idegen nyelv oktatása. A nyelvi képzés bontott csoportban – a tehetségeseknek nívócsoportokban – valósul meg. Német nyelv tanulására 6. osztálytól szakköri keretben van lehetőség.

A számítógéppel való ismerkedés 2. osztálytól tanóra keretében valósul meg.

Fontos feladatunk a gyerekek művészeti és hagyományőrző nevelése, ezért a tehetséges és érdeklődő gyerekeknek sokoldalú művészeti és hagyományőrző nevelést kínálunk a következő területeken: ének-zene, hangszeres oktatás, vizuális kultúra, néptánc, társastánc, képzőművészet.

Folyamatosan bővülő énekkarunk és kamarakórusunk egyre több rendezvényen szerepel és a versenyekről rendszeresen érmekkel, dobogós helyezésekkel térnek haza.

A pénzügyi szakkör a család költségvetése és a háztartások pénztárcája, a bank, a megtakarítások és befektetések, a hitelfelvétel, a fiatalok pénztárcája és a jövőbeli legfontosabb pénzügyi döntéseik, piacgazdaság, az állam szerepköre a gazdaságban témákkal foglalkozik. Több alkalommal országos versenyeken dobogós helyet értek el.

Rajz- és képzőművészeti szakköröseink kiváló eredménnyel szerepelnek a különböző versenyeken és pályázatokon – tanulóink keze munkája jelen van az intézmény egész területén.

A testmozgás testi és lelki egészségre gyakorolt hatása vitathatatlan. A testedzés, a rendszeres mozgás egyik alapvető célja a pozitív akarati-erkölcsi tulajdonságok kialakítása, a negatív személyiségjegyek visszaszorítása, egyszóval a személyiségformálás. Kihasználva a helyi sportszervezettekkel ápolt szoros kapcsolatokat, a kedvező tárgyi és személyi feltételeinket már első osztálytól kiemelt szerepet kap a testnevelés oktatása. Iskolánk minden tanulója rendszeresen úszni jár a tankerület támogatásával. Bekapcsolódtunk a Bozsik programba is. A judo területén is kimagasló eredményeket érnek el tanulóink.

A környezeti neveléssel a gyerekek kezébe „eszközöket” kívánunk adni, amelyekkel a környezeti problémákat legalább részben orvosolhatják, és így saját életminőségükön is javíthatnak. „Legfontosabb feladatunk, hogy megismertessük a tanulókkal az élővilág szépségét és sokféleségét, felébresszük bennük a szeretetet és a felelősséget, hogy felnőttként majd ne pusztítsák, hanem védjék és becsüljék azt.” (Wersebe, 2005; Urbán) Fontosnak tartjuk, hogy életmódjukban a természet tisztelete, a felelősség, a környezeti károk megelőzésére törekvés váljon meghatározóvá.

Az egészségtan szakkör az életkori sajátosságokat figyelembe vevő egészségnevelő- és felvilágosító tevékenység egyéni és kiscsoportos foglalkozások keretében. Versenyeken mindig dobogós helyet érnek el.

Boldog iskolaként kiemelt küldetésünk, hogy a pozitív pszichológia eredményeire építve adjunk segítséget tanulóinknak, mely kihat önismeretük egészséges fejlődésére, teljesítményükre, eredményeikre és kapcsolataikra.

Tanulóink számára délután napközi otthonos és tanulószobai foglalkozás keretében biztosítjuk az eredményes tanórai felkészülést, a hatékony önálló tanulási technikák elsajátítását, a szabadidő hasznos eltöltését.

A könyvtár többezer kötet kölcsönözhető könyvvel, a gyerekek által is használható számítógépekkel, CD-lemezeken található nyelvi- és ismeretterjesztő programokkal, az internet használatával, játékos foglalkozásokkal is segíti a tanórákra való felkészülést, az ismeretek bővítését.

A tanév jeles napjai évről-évre visszatérnek az iskola életébe. Megünneplésük szokásrendet, hagyományt alakít ki. Megtanítanak az ünnep szerepére, az ünneplés módjára, megerősítik gyökereinket, a folytonosság tudatát, stabilitást, biztonságot adnak. Lehetőséget teremtenek a közösség alakításra és formálásra, valamint arra, hogy tanítványaink hasznosan, kulturáltan és színvonalasan tölthessék el szabadidejüket.

Ezen jeles ünnepeink: Családi nap, Zenei világnap, Adventi gyertyagyújtás, Mikulás, Karácsonyi ünnepség, Farsang, Fekete-hét, Projektnapok, Egészségnap, Sportnap, Fogyatékosok világnapja, hangversenyek, színházlátogatások, kirándulások, erdei iskola, táborok, stb.

A szülőkkel, a pedagógiai szakszolgálattal, szociális segítővel és gyermekjóléti központtal, a kerület óvodáival, a tankerülettel, az önkormányzattal, az önkormányzati képviselővel, a nyugdíjasklubbal, az egyetemmel és más helyi szervekkel kapcsolatunk rendszeres, a kölcsönös segítségen, megértésen, tájékoztatáson és együttműködésen alapul.