AZ ISKOLÁNKRÓL
A Szegedi Fekete István
Általános Iskola kertvárosi környezetben, a Kecskés lakótelepen, óriás fákkal körülvéve,
kiváló levegőjű környezetben található.
Az intézmény fenntartója
és működtetője a Szegedi Tankerület Központ.
Az iskola 1964-ben
nyitotta meg kapuit, 2 szintes, tágas, világos épületben. 10 tanteremben folyik
oktató munka. Az iskolához tágas könyvtár, sportudvar, műfüves focipálya,
játszótér és játszóudvar is tartozik.
Az iskola rendelkezik az oktatáshoz
szükséges audiovizuális technikai eszközökkel, szemléltetőeszközökkel és
könyvtári állománnyal.
Az elmúlt években
megújult a tornatermünk, a tantermek padozata, az egész épület villanyhálózata,
számítógépparkunk az informatika teremben és a könyvtárban. Sor került a nyílászárók
részleges cseréjére és műfüves focipálya építésére.
A nevelőtestület létszáma
jelenleg 28 fő, 5 fő nevelői munkát segítő és 8 fő technikai dolgozó. Az elmúlt
években az iskolából távozó pedagógusok helyére jól képzett, lelkes, többnyire
fiatal pedagógusokat vettünk fel. A nevelőtestület felfrissült, másokra is
kiható jókedv, folyamatos tenni akarás, pozitív gondolkodás jellemzi. Így az
iskola a régi jó hagyományok megtartásával, de megújult értékrenddel és
arculattal várja a gyerekeket.
Elkötelezettek vagyunk a
pedagógus és tanuló közötti harmonikus kapcsolat iránt, intézményünkben őszinte
és bizalommal teli légkört és jól működő közösségi életet alakítunk ki.
Kulturált magatartásra neveljük tanítványainkat, toleranciára épülő
személyiségfejlesztés, tehetséggondozás és felzárkóztatás, a tanuláshoz,
tudáshoz való pozitív viszony kialakítása jellemzi munkánkat. Ennek elősegítése
érdekében a következő címeket szereztük meg: Akkreditált kiváló Tehetségpont,
Ökoiskola, Boldog Iskola, Minősített referenciaintézmény. Munkánkat ezek
szellemében végezzük.
Az iskola szakos
ellátottsága jó. A nevelőtestület minden tagja rendelkezik a munkaköre
ellátásához szükséges felsőfokú végzettséggel. A pedagógusok közül 12 fő rendelkezik
egyetemi diplomával, 6 fő szakvizsgázott. Jelenleg az iskola pedagógusai közül
5 fő mesterpedagógus, 7-en pedagógus I, 6-an pedagógus II fokozatban vannak és
2 kolléga gyakornok. Munkánkat egy
konduktor, egy fejlesztőpedagógus, egy iskolai szociális segítő,
gyógypedagógusok, utazó logopédus, egy pszichológus és egy rendszergazda segíti.
Az iskolánkban működő 5
munkaközösség éves munkaterv alapján végzi munkáját.
Az általános iskolai
tanulócsoportok száma 10. Az egy tanulócsoportra jutó átlagos tanulólétszám 23
fő. Egy csoport a mozgásukban akadályozott gyerekeket segíti.
Nyitottak vagyunk az új pedagógiai
módszerekre, rugalmasan alkalmazkodunk a tanügyi elvárásokhoz.
A tanulási feltételek és lehetőségek
fejlesztésével, a Komplex Alapprogram bevezetésével, a digitális technológiával
támogatott oktatási módszerek használatával arra törekszünk, hogy minden tanuló
olyan ismeretekre, alapkészségekre tegyen szert, amelynek birtokában képessé
válik tanulmányait a kívánt középiskolában folytatni. Fontos, hogy a diákjaink,
harmonikus környezetben nevelkedve, kiegyensúlyozott, a felnőttek világában is
boldogulni tudó, fogékony emberekké váljanak, megtanulják az élethosszig tartó
tanulás képességét és fontosságát.
Iskolánk gyermekközpontú
intézmény, de egyúttal tanulásra ösztönző hely is, ahol a tanulók
képességeiknek, érdeklődésüknek, személyiségüknek megfelelően tanulhatnak. Az
intézményi rendszer, a személyi és tárgyi feltételek biztosítják a tanulók
biztonságát, az életkoruknak megfelelő tudás megszerzését, a folyamatos és
eredményes együttműködést a szülőkkel, más iskolákkal, gyermekvédelmi
szervezetekkel és társintézményekkel.
Célunk testileg és lelkileg egészséges,
harmonikus, kiegyensúlyozott, a felnőttek világában is boldogulni tudó, az
iskolához, a közösséghez, a hazához erősen kötődő ember nevelése. A modern,
digitális környezet megteremtésével, és a gazdasági-pénzügyi alapismeretek
megismertetésével olyan innovatív iskolát működtetünk, ahol egyaránt jelen van
a hagyományok tisztelete, a helyi tradíciók és a fenntartható fejlődés iránti
elkötelezettség és az élethosszig tartó tanulás iránti nyitottság névadónk,
Fekete István szellemiségének megfelelően.
Alsó tagozaton egész
napos munkaformában végezzük a feladatokat, melynek programja szerint az alsó
tagozat első két évében a jelentős egyéni különbségek pedagógiai kezelését
tartjuk szem előtt. Az alsó tagozat harmadik és negyedik osztályában
erőteljesebbé válnak az iskolai elvárások által meghatározott tanítási-tanulási
folyamatok.
Programunk képzésének tartalma, az
óraszámok megfelelnek az új NAT, illetve a kerettantervi elvárásoknak. Nem
mást, hanem másképp tanítunk! Gazdag tevékenységtárat és differenciált
képességfejlesztést biztosítunk. Olyan szervezeti formát alkalmazunk, melyben
egységes folyamattá alakul az oktatás és nevelés.
Az egész napra tervezett szabadsávos
óraterv szerves része az iskolai programnak.
A nap szakaszolása: beszélgető kör, intenzív
tanulási szakasz, értékelés, szabadsáv, ismétlősáv, korrekció, szabadidő.
A tanórák egész napra történő eloszlása lehetővé
teszi az egyenletes terhelést, a tanórák közé hosszabb pihenések beiktatásával.
Délutánra maradnak a kézműves, mozgásos
foglalkozások, de ekkor történik az egyéni felkészülés, a gyakorlás is. Nagy
súlyt fektetünk a kézműves, a művészeti, zenei tevékenységekre, a sportra, a
játékra, a szabadidő hasznos eltöltésére. Az egész napos rendszer lehetővé
teszi a folyamatos felzárkóztatást, a tehetséggondozást.
Kiemelt célok: a képességek
kiemelt fejlesztése, az ismereteket tapasztalás útján szerezzék a gyerekek, alapvető
társas, magatartási és munkaszokások kifejlesztése, egészséges önkép, pozitív
életszemlélet kialakítása, az egészséges, kulturált életmód szokásainak
kialakítása, a képességeknek megfelelő önálló tanulási szokások kialakítása, tehetségek
felismerése, tehetségek tudatos gondozása, a személyiség sokoldalú fejlesztése,
a szabadidő örömteli eltöltése, egészséges életmód kialakítása, testi-lelki
egészség, mint érték elfogadása.
A diákok magatartása,
neveltségi szintje, szorgalma, munkához való hozzáállása jónak mondható.
Eredményesen vesznek részt a városi és az országos tanulmányi, képzőművészeti és
sportversenyeken, pályázatokon. Végzős tanulóink megközelítőleg egyenlő
arányban mennek a különböző iskolatípusokba.
Iskolánkban a nevelést és
az oktatást egységként kezeljük. Tanórákon kiemelt szerepet kap a tanulás
tanítása. Differenciált, egyénre szabott oktatás segíti a tehetséggondozást és
a felzárkóztatást, az önkifejezést, ezzel is sikerélményt biztosítva a
gyermekek számára. Célunk, a gyerekek segítése abban, hogy a legtöbbet hozzák
ki magukból.
Mivel tudjuk, hogy a gyermekek legfőbb
tevékenysége a játék, a modern pedagógia játékos elemeit beépítjük a tanórák
menetébe. Az életszerű helyzet, a játékos forma oldja a belső feszültségeket,
segíti az önkifejezést, sikerélményt biztosít a gyermekek számára.
Szeretetteljes bánásmóddal fordulunk tanítványaink felé, családias hangulatot
alakítunk ki, melynek alapja a bizalom
Tanulócsoportjaink
heterogének (ez tudatos döntés eredménye, ugyanis a mindennapi életben sem egy
elszigetelt, homogén környezet veszi körül a gyermekeket), ezáltal kialakul
reális önértékelésük, egészséges önbizalmuk, megtapasztalják a segítségnyújtás,
az adni és kapni örömét. Éppen azért, mert különböző adottságú gyerekekkel
dolgozunk, differenciált, egyénre szabott oktatást alkalmazunk, ami segíti a
felzárkóztatást, hatékonyabbá teszi a tehetséggondozást.
Mai világunkban a
mindennapi élet számtalan olyan helyzetet teremt, amelyben nyelvtudás nélkül
nem, vagy csak alig lehet boldogulni, ezért az idegen nyelvek tanítása,
legalább egy idegen nyelv biztos tudása ma már létszükséglet. Az angol nyelv tanítását
első osztályban kezdjük, melyre később fokozatos terheléssel, óraszámemeléssel
épül a felső tagozat idegen nyelv oktatása. A nyelvi képzés bontott csoportban
– a tehetségeseknek nívócsoportokban – valósul meg. Német nyelv tanulására 6.
osztálytól szakköri keretben van lehetőség.
A számítógéppel való
ismerkedés 2. osztálytól tanóra keretében valósul meg.
Fontos feladatunk a
gyerekek művészeti és hagyományőrző nevelése, ezért a tehetséges és érdeklődő
gyerekeknek sokoldalú művészeti és hagyományőrző nevelést kínálunk a következő
területeken: ének-zene, hangszeres oktatás, vizuális kultúra, néptánc,
társastánc, képzőművészet.
Folyamatosan bővülő
énekkarunk és kamarakórusunk egyre több rendezvényen szerepel és a versenyekről
rendszeresen érmekkel, dobogós helyezésekkel térnek haza.
A pénzügyi szakkör a
család költségvetése és a háztartások pénztárcája, a bank, a megtakarítások és
befektetések, a hitelfelvétel, a fiatalok pénztárcája és a jövőbeli
legfontosabb pénzügyi döntéseik, piacgazdaság, az állam szerepköre a
gazdaságban témákkal foglalkozik. Több alkalommal országos versenyeken dobogós
helyet értek el.
Rajz- és képzőművészeti
szakköröseink kiváló eredménnyel szerepelnek a különböző versenyeken és
pályázatokon – tanulóink keze munkája jelen van az intézmény egész területén.
A testmozgás testi és
lelki egészségre gyakorolt hatása vitathatatlan. A testedzés, a rendszeres
mozgás egyik alapvető célja a pozitív akarati-erkölcsi tulajdonságok
kialakítása, a negatív személyiségjegyek visszaszorítása, egyszóval a
személyiségformálás. Kihasználva a helyi sportszervezettekkel ápolt szoros
kapcsolatokat, a kedvező tárgyi és személyi feltételeinket már első osztálytól
kiemelt szerepet kap a testnevelés oktatása. Iskolánk minden tanulója
rendszeresen úszni jár a tankerület támogatásával. Bekapcsolódtunk a Bozsik
programba is. A judo területén is kimagasló eredményeket érnek el tanulóink.
A környezeti neveléssel a
gyerekek kezébe „eszközöket” kívánunk adni, amelyekkel a környezeti problémákat
legalább részben orvosolhatják, és így saját életminőségükön is javíthatnak. „Legfontosabb
feladatunk, hogy megismertessük a tanulókkal az élővilág szépségét és
sokféleségét, felébresszük bennük a szeretetet és a felelősséget, hogy
felnőttként majd ne pusztítsák, hanem védjék és becsüljék azt.” (Wersebe, 2005;
Urbán) Fontosnak tartjuk, hogy életmódjukban a természet tisztelete, a
felelősség, a környezeti károk megelőzésére törekvés váljon meghatározóvá.
Az egészségtan szakkör az
életkori sajátosságokat figyelembe vevő egészségnevelő- és felvilágosító
tevékenység egyéni és kiscsoportos foglalkozások keretében. Versenyeken mindig
dobogós helyet érnek el.
Boldog iskolaként kiemelt
küldetésünk, hogy a pozitív pszichológia eredményeire építve adjunk segítséget
tanulóinknak, mely kihat önismeretük egészséges fejlődésére, teljesítményükre,
eredményeikre és kapcsolataikra.
Tanulóink számára délután
napközi otthonos és tanulószobai foglalkozás keretében biztosítjuk az
eredményes tanórai felkészülést, a hatékony önálló tanulási technikák
elsajátítását, a szabadidő hasznos eltöltését.
A könyvtár többezer kötet
kölcsönözhető könyvvel, a gyerekek által is használható számítógépekkel,
CD-lemezeken található nyelvi- és ismeretterjesztő programokkal, az internet
használatával, játékos foglalkozásokkal is segíti a tanórákra való
felkészülést, az ismeretek bővítését.
A tanév jeles napjai
évről-évre visszatérnek az iskola életébe. Megünneplésük szokásrendet,
hagyományt alakít ki. Megtanítanak az ünnep szerepére, az ünneplés módjára,
megerősítik gyökereinket, a folytonosság tudatát, stabilitást, biztonságot
adnak. Lehetőséget teremtenek a közösség alakításra és formálásra, valamint
arra, hogy tanítványaink hasznosan, kulturáltan és színvonalasan tölthessék el
szabadidejüket.
Ezen jeles ünnepeink: Családi nap, Zenei
világnap, Adventi gyertyagyújtás, Mikulás, Karácsonyi ünnepség, Farsang, Fekete-hét,
Projektnapok, Egészségnap, Sportnap, Fogyatékosok világnapja, hangversenyek,
színházlátogatások, kirándulások, erdei iskola, táborok, stb.
A szülőkkel, a pedagógiai
szakszolgálattal, szociális segítővel és gyermekjóléti központtal, a kerület óvodáival,
a tankerülettel, az önkormányzattal, az önkormányzati képviselővel, a nyugdíjasklubbal,
az egyetemmel és más helyi szervekkel kapcsolatunk rendszeres, a kölcsönös
segítségen, megértésen, tájékoztatáson és együttműködésen alapul.